Nikinho @ Madrid

Jepujee. Kuten ehkä taisin mainita Madridin reisu oli vielä viime viikolla edessä ja nyt jo takana. Reisu oli melkoinen neljän päivän Power Weekend.

Lauantaina lensin Madridiin ja ensimmäinen ajatus Barajasin kentällä oli: ”Missä v***ssa on mun matkatavarat?!?”. Oli melkonen lentokenttäkompleksi ja vissiin kuusi eri paikkaa mihin matkatavarat voi tulla. Toki lentoemo lennon lopulla kuulutti, mille alueella ryjät on menossa, mutta ainoa sana, jonka sain selvää oli ”viisi”. Matkatavarat siis saapuivat noutoalueelle numero kaksi. Hyvänä puolena oli se, että kentällä tapasin kolme puolalaista, joilla ei myöskään ollut mitään hajua, missä matkatavarat on. Puolalaisilla oli hieman pulaa majapaikasta ja neuvoin heidät samaan hostelliin meidän kanssa (16€/yö aivan Madridin keskustassa). Lauantain kohokohtana oli matsi Santiago Bernabeulla. Real Madrid vs. Espanyol. Ekan puoliajan jälkeen Espanyol johti 1-3, ja Madridin peli näytti melko heikolta. Toisella puoliskolla Madrid sitten latoi kolme maalia ja voitti ottelun 4-3. Varmaan on turha sanoa, että stadionilla alkoi pienoiset kinkerit. Kotivoittoa käytiin juhlistamassa parilla oluella ja sen jälkeen mentiin nukkumaan, koska kaikki olivat väsyneitä.

Olli ja sen belgialainen kämppis Greg.

Henkistä valmistautumista tärkeään matsiin.

Nikinho @ Santiago Bernabeu \o/

Real Madrid vs. Espanyol

Voittoa juhlistettiin yhdellä oluella

Sunnuntaina lähdettiin katsastamaan Palacio Realia (kuninkaallinen palatsi tjsp.) ja palatsin viereistä puistoa. Komea on kunkun tölli ei voi muuta sanoa. Kelpais siellä patsastella ja juoda sunnuntain aamukahvia parvekkeella. Palatsin jälkeen mentiin katsastamaan juna-asema Atoche, missä oli isohko muistomerkki vuoden 2005 metron pommi-iskussa kuolleille. Muistomerkki oli melkoisen vaikuttava: uhrien nimet kirjoitettuna seinään ja ilmeisesti uhrien kielillä kirjoitettuja muistolauseita. Pitää myöntää, että veti hieman hiljaiseksi. Illalla päätettiin lähteä katsastamaan kaupunkia ja ensimmäisenä ostettiin kinuskikaupasta hieman olutta ja mentiin kuninkaan palatsiin eteen nauttimaan perisuomalaista pussikaljaa. Hetken päästä lyöttäydyttiin viiden hengen korealaisporukan seuraan (jep... neljä neitoa ja yksi kelvoton hampuusi) ja alettiin jutustelemaan. Vähän ajan päästä tiet erosivat ja suuntasimme kohti hostellin lähikulmia. Madridin keskustassa anniskeluravintoloilla on varsin opiskelijaystävällinen tapa kutsua vieraita käymään ilmaiselle oluselle tai shotille. Valitettavasti halusimme nähdä monta paikkaa, emmekä kykeneet tukemaan ravintoloiden toimintaa ostamalla mitään. Ilta siis kului ravintoloita kierrellessä ja ilmaisia chupitoja nauttiessa.

Palacio Real

Valokuvaaminen kielletty! "Perdon... no hablo español."

Kuninkaanpalatsin puistossa piknikillä

Maanantaina lähdettiin raskaitten yöunien jälkeen viettämään siestaa todella isoon puistoon (en muista nimeä). Puisto oli valtava ja puiston keskellä oli jonkinnäköinen tekojärvi, missä pääsi kokeilemaan veneen soutamista. Kaikenkaikkiaan maanantaista voi käyttää termiä Dia Normal. Tiistaina hengailtiin parin saksalaisen janpan kanssa. Käytiin katsastastamassa puisto (ja puiston neidot) toiseen kertaan. Illalla käytiin syömässä saksalaisessa ravintolassa ja sitten painuttiin pehkuihin valmistautumaan paluulentoon kotiin.

On pakko painaa pitkää päivää

Sankarimme palaa Portoon, eli sinne ja takaisin

Keskiviikkona kohtasimme Barajasin kentällä itse Mestari Duudsonin (tunnetaan myös nimellä skinnarilan raimo helminen). Barajasista kaapattiin kone Portoon. Illalla kävi heti käsky synttäribileisiin ja ilta menikin lahjaa etsiessä, synttäreitä juhliessa ja Contagiartessa vieraillessa. Torstaina suunnattiin välittömästi aamupalan jälkeen biitsille. Päivä meni rannalla löhötessä ja illalla grillailtiin parvekkeella. Perjantaina lähdettiin tutustumaan viinikellreihin Vila Nova da Gaian puolelle (itsekin lähes ensimmäistä kertaa). Illalla jälleen grillailtiin ja lähdettiin katsastamaan jotain konserttia, mitä emme koskaan löytäneet. Sen jälkeen nautittiin Ribeiralla parit oluset ja nukkumaan mentiin hyvinkin aikaisin aamulla. Lauantaina suoritettiin päiväexcu Bragaan ja mentiin katsastamaan Bom Jesus. Jonkinnäköinen kirkon ja puiston symbioosi. Melko vaikuttavat määrät on (ilmeisesti katolinen) kirkko tuhlannut rahaa taivaspaikan varmistukseen.

Bom Jesus Bragassa

Sunnuntai-iltana lähdettiin baariin katsomaan paikallisen fudisliigan viimeisen kierroksen peliä. Tunnelma oli aika katossaan, kun F.C. Porto voitti viimeisen pelin ja mestaruuden. Välittömästi pelin jälkeen Aliados (keskusaukio) täyttyi ihmisistä ja alkoi melkoiset kinkerit. Juhlat olivat vauhdikkaat ja tunnelma todella hyvä, kunnes alettiin saamaan iskuja. Jonkunnäköinen joukkio Portugalilaisia pygmejä koitti käydä silmille, mutta myöpä pääätettiin ottaa hatkat. Olavi ehti saamaan pari iskua, mutta suuremmitta vammoitta selvittiin kämpille. Tämän jälkeen suoritettiin oluttölkin avausakti, sekä mestaruuskaulaliinojen poltto. Pojat on siis tätä nykyä Benfica faneja.

Mestaruusjuhlat Aliadosilla... ennen kuin alkoi tulemaan pataan.

Maanantaina oli tämän vaihtoreisun ensimmäiset läksiäiset. Ihan kiva illallistilaisuus, mutta hieman pistää tunnelmat haikeaksi, kun perheenjäsenet alkaa lähtemään kotiin. Tosiasia on, että joitakin ihmisiä täältä ei tule näkemään toista kertaa vaikka kuinka aina lupaillaan, että vieraillaan ja nähdään. (Tähän lukijan vapaavalintainen mietelmä ihmissuhteista ja elämästä). Ja tämän viisauden jälkeen vielä muutama kuva.

Läksiäissankaritar sai kunnian avata vuokraisännän lahjoittaman portviinipullon.

Pala Säkylää keskellä Portoa. Eipä pääse koti-ikävä yllättämään.

Vessan ovessa ei ole lukkoa, mutta eiköhän tällä käy selväksi jos wc on varattu.

Mainittakoon, että sekä päätös hiustenleikkuusta, että varsinainen leikkausakti tehtiin selvinpäin.